aktuálně z MŠ

Milé děti, milí rodiče,

tento týden byl v naší MŠ významným zejména kvůli maminkám, které slaví svůj svátek v neděli, dne 9. 5. 2021. Týdenní téma znělo tedy "Maminka má svátek". Určitě bude hezké si s Vašimi dětmi popovídat, jak se jmenujete jménem (některé děti používají titul maminka a neví, jaké má maminka vlastně křestní jméno). Popovídat si, zda maminka někde pracuje nebo je doma a stará se o mladšího bratříčka/sestřičku. Jak by Vám (maminkám) děti mohly doma pomáhat. Zkrátka rozvíjet opět komunikační dovednosti.

S dětmi jsme si tento týden zacvičili oblíbenou Lali jógu, ale také vyzkoušeli opět masážní techniky při relaxaci. Můžete použít různé míčky (plastové, pěnové atd.) Děti to moc bavilo. 

Aktivity na procvičení prstíků (rozvoj jemné motoriky). Na tvrdý papír si nakreslete například srdíčko, tupou jehlou označíte dírky a necháte děti vyšívat obrázek. Tupou jehlou si děti neublíží a z obrázků budou mít určitě radost. 


Abyste trochu s dětmi cvičili jejich hlavičky, můžete je naučit básničku, kterou jsme si tento týden s dětmi říkali.

Mamince

Maminko má nejmilejší,
přeji ti dnes krásný den.
Jsem už zase o rok starší, 
ne, to není žádný sen.

Dále můžete využít práci dětí v kuchyni, kterou mají také velmi rády. Já jsem napekla dětem perníčky ve tvaru srdíček a děti si je pro maminky ozdobily. Je to aktivita, kde podporují svou fantazii a jemnou motoriku rukou.





Se sluníčkem nám rozkvetly pampelišky a to jsme s dětmi nemohly nechat jen tak být. Tradice sbírání pampelišek a vaření "Pampeliškového medu" se opět přiblížila.

Pampeliškový med

400 ks hlaviček pampelišek
2 l vody
2 kg cukru
2 citróny

1. Pampelišky opereme, dáme do kastrolu, zalijeme vodou a přidáme nakrájené citróny. Povaříme 15 minut a necháme 24h louhovat.
2. Druhý den přecedíme, přidáme cukr a vaříme cca 1,5h, dokud se med "netáhne".
3. Hotový med lijeme do vyvařených skleniček, uzavřeme a máme hotovo.

Dobrou chuť.



Přejeme Vám hezkou zábavu. A snad už brzy na shledanou. 







Dobrý den, děti,
tak už nám to zase uteklo jako voda a další týden je za námi. Tento týden jsme si s dětmi hráli na čarodějnice. Létali jsme na košťatech, zpívali jsme o čarodějnicích, vyráběli jsme pavoučky a zachraňovali jsme naší školku před čarodějnicí Agátou. Na cestě za záchranou školky jsme plnili nejrůznější úkoly, z nichž vám některé přikládáme do přílohy, abyste si je mohly taky vyzkoušet.

Do přílohy vám přikládáme také písničku, kterou jsme se s dětmi naučili. (viz příloha "Čarodějnice".

Na výrobu pavoučka jsme použili čtvrtku, voskovku, vodové barvy a tempery. Nejprve jsme si na čtvrtku namalovali voskovkou pavučinu. Následně jsme celou plochu čtvrtky pomalovali vodovými barvami. Voskovka způsobila, že pavučina byla stále viditelná. Po zaschnutí jsme na pavučinu obtiskli dlaň nabarvenou temperovou barvou a pavoučkovi jsme přilepili oči.

Ve čtvrtek naši školku navštívila čarodějnice Agáta, která nám ji chtěla vzít. Abychom školku zachránili, vydali jsme se na vyznačenou cestu, kde nás čekaly nejrůznější úkoly. Museli jsme například zavázat Agátina pavoučka do ošatky, znovu svázat její koště,  vyhnout se čarodějným kamenům, abychom nezkameněli. Některé úkoly najdete v příloze "Bludiště kotlík", "Řazení košťata", "Puzzle čarodějnice, pavouk", "Čarodějnice puzzle", "Pavoučci barvy", "Čarodějnice posloupnost".

Do přílohy vám přikládáme také grafomotorické listy a omalovánky.

Další týden jsme se zabývali tématem "Země  a my". Povídali jsme si o vesmíru, naší planetě, hráli jsme si na Zemi, měsíc a ostatní planety. Zajímali jsme se o to, jaké naše planeta skrývá bohatství. Neobjevili jsme jen drahé kamení, ale i "obyčejnou" vodu, kterou potřebujeme k životu my, zvířata i rostliny, půdu, ze které rostliny vyrůstají a která může ukrývat nejrůznější poklady. V neposlední řadě jsme jmenvali také nejrůznější zvířátka, která s námi planetu Zemi obydlují. Na procházkách jsme pozorovali vše, co nás obklopuje, krmili jsme ptáčky, seli semínka a na oslavu Dne Země jsme na školkové zahrádce vysadili keřík.
Velkou část tématu zabrala problemtika třídění odpadu. Víte, co znamená odpad? Co s ním děláte? Společně s dětmi jsme třídili odpad na papír, plasty, sklo, komunální odpad i bioodpad a elektroodpad. Zkuste na procházce najít kontejnery, do kterých se odpad dává a všimněte si, jakou mají barvu. V příloze si můžete vyzkoušet, zda umíte odpad také správně roztřídit.
Ve školce jsme se zajímali také o to, jak naš planeta vypadá z vesmíru. Víte, že se jí říká Modrá planeta? S dětmi jsme prozkoumali globus, mapu a vyrobili jsme si vlastní planetu. Pokud byste si ji chtěli také vyrobit, zde je návod. Pokud ne, máte v příloze alespoň omalovánky naší planety.
A jak si vyrobit planetu? Vezměte si papír a obkreslete na něj dezertní talíř, čímž dáte planetě její tvar - který to je? Pak vezměte druhý papír a ukažte jakou máte sílu - zmačkejte ho do kuličky a pak zase rozložte, ale nevyhlazujte. Zmačkaný papír nalepte na šablonu. Díky tomu, že je papír pomačkaný, vytvoříte různé hory či prohlubně. Pak papíry vystřihněte podle namalovaného tvaru Země. Vystřihnutou planetu pak vybarvěte barvami. A které to jsou? Zkuste se podívat do knih a popovídat si s rodiči, co která barva znamená. Namalujte si řeky, hory, nížiny a nechte dílo zaschnout. Vaše planeta je hotová :-)


Milí kamarádi,
s některými dětmi se už setkáváme ve školce, ale na vás ostatní jsme nezapomněli a i na vás se těšíme. Přidáváme vám další tipy, jak trávit čas, když nás venku nečeká sluníčko a musíme zůstat doma.
Ve školce jsme si hráli na školu, protože nás čekalo téma Půjdu k zápisu. Vyzkoušeli jsme si, co všechno umíme, hledali jsme, co se nám nedaří a co bychom se chtěli naučit. Společně jsme si pak vyrobili pouzdro na naše poklady, sladkousti, obrázky...
Na výtvarnou činnost budete potřebovat starou lahev od aviváže - poproste maminku nebo tatínka, aby vám ji seřízli nebo rozstříhli podle obrázku. Tuto lahev natřete temperovými barvami. V přiložených souborech najdete šablony na výrobu kočičky a žabičky. Tyto šabonky si také vybarvěte, vystřihněte, konce následně ohněte, abyste mohli jednotlivé dílky nalepit na obarvenou lahev a váš úložný box je hotový. Popusťte uzdu vaší fantazii a vyrobte si i jiná zvířátka dle vašeho přání...

Milé děti,
tak už konečně nastal čas, kdy se můžeme společně vidět v naší školce! Bohužel se to prozatím týká hlavně předškoláků, ale doufáme, že se brzy budeme moci vidět se všemi dětmi. V pondělí ráno se na vás budeme těšit. Předškoláčky prosíme, aby přinesli zadané úkoly a i ostatní děti mohou přinést ukázat své obrázky nebo knížku zážitků, pokud jste se přidali do naší výzvy. Krásně se vyspěte a zítra naviděnou ve školce!
Milé děti,

tento týden máme další nové téma. Ale než si o něm něco řekneme, jak jste si všichni užili Velikonoce? My jsme s dětmi dodrželi tradice. Posílám Vám obrázek, jak to u nás vypadalo. Pekli jsme beránka, mazance, velikonoční nádivku s kopřivami, barvili vajíčka - tradičně i netradiční technikou. Věřím, že jste si to také doma pořádně užili. 


A nyní už týdenní téma. "Co už umím?"
Popovídejte si s rodiči, co se změnilo, od té doby, kdy jste se narodili, trochu povyrostli, začali chodit do mateřské školy...Jaké to je? Co všechno ve školce děláme? Ve školce si hrajeme, zpíváme, pracujeme, odpočíváme, cvičíme, chodíme ven, čteme, vyprávíme a další aktivity. Jestlipak si vzpomenete na náš režim dne. Co celý den děláme? Zkuste se zamyslet i nad tím, co Vás ve školce baví nejvíc. Co děláte nejraději?
Na tento týden jsem připravila aktivity, které byste mohli s pomocí rodičů zvládnout.
1. Pokud vám zbyly plata od vajec, můžete je využít na matematické a čtenářské aktivity. Jedno plato jsem využila na čísla, druhé plato na abecedu (musím podotknout, že celá se mi tam nevešla, ale i tak vám určitě udělá radost)
Přikládám fotografii, jak si aktivitu připravit. Smyslem her je přiřazování písmen/číslic na již předepsané vzory. Můžete využít papír či PET víčka, viz. obrázek.
Přeji hodně zábavy.
2. Sportovní aktivita. Jarní pohybová básnička. Bude v příloze dokumentu.
3. Určitě už umíte vzít do ruky nůžky a pracovat s nimi. Někomu to jde lépe, někdo to musí ještě trochu natrénovat. Poproste rodiče, aby Vám dali nějaký časopis/noviny, kde byste si tuto aktivitu mohli vyzkoušet. Důležité je, dbáme na bezpečnost.
4. Rádi malujete. Zkuste bez šablony, tentokrát žádné omalovánky. Namalujte, jaké jste měli Velikonoce. Domluvte se s rodiči, jestli budete malovat pastelkami, voskovkami, použijete fixy či vodové barvy. Obrázek je zcela na Vás. Určitě si jej schovejte a ve školce si všechny obrázky společně prohlédneme :-)
5. Když máme téma "Co už umím", zkuste si, zda víte:
a)Jak se jmenujete
b)Kolik je vám let
c) Jaké barvičky měly vaše vajíčka
d) Podívejte se do svého pokojíčku, ať Vám rodiče poradí, jaké geometrické tvary představuje váš nábytek. Například, je tam něco kulatého, hranatého, něco, co vypadá jako trojúhelník, čtverec atd...
e)Zkuste si vzpomenout na básničku či písničku, kterou jsme se ve školce naučili
f)Jaká znáte zvířátka/kytičky
g)Každé ráno si opakujeme, co je za den, měsíc, roční období. Zkuste si vyjmenovat celý týden od pondělí do neděle.
h)Vzpomeňte si na nějakou pohádku. Vyměňte si večer před spaním s rodiči role a místo toho, aby vám rodiče přečetli pohádku před spinkáním, budete nějakou vyprávět vy jim. Uvidíte, kolik zábavy si užijete. 
6. Předškoláci.
V příloze pro Vás bude připraven pracovní list. Poproste rodiče, aby Vám jej vytiskli. Vaším úkolem tentokrát bude, projít si celý pracovní list, udělat úkoly a odškrtnout, co jste zvládli. Pracovní list si opět doma založte do desek, které si přinesete do mateřské školy.
Přejeme Vám hodně zábavy a hlavně se, milé děti, opatrujte.





Milé děti,

další týden nám utekl jako voda v potoce a už nás vítá týden nový a s ním téma „Barvíme si vajíčka“. A proč vlastně vajíčka? Protože Velikonoce jsou už za dveřmi.  Každý z vás určitě ví, co je to pomlázka, vajíčko nebo kraslice. Víme ale, proč se vlastně Velikonoce slaví?

Velikonoce jsou spojené s obdobím půstu a následně s hodováním a oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista, který byl pod vedením Jidáše zajat a po strastiplné (křížové) cestě ukřižován.

Co je nám známější, je období posledního týdne před Velikonocemi – takzvaný Pašijový týden. A co bývalo zvykem v těchto dnech?

Na Modré pondělí a Žluté úterý se ve všech domech uklízelo. O Škaredé středě se nikdo nesměl na nikoho mračit, aby se nemračil po celý rok. Tak pozor, děti, nezapomeňte se ve středu hezky usmívat J. Na Zelený čtvrtek se připravovalo jídlo ze zelené zeleniny, aby byl člověk po celý rok zdravý. V tento den v křesťanských kostelech umlknou zvony a říká se, že odletěly do Říma. Místo zvonů zněly všude klapačky, řehtačky, protože se věřilo, že se tak z domů vyžene všechno zlé. Kdo nechtěl být chudý, měl zacinkat v kapse kovovými penězi, aby se ho držely celý rok. Velký pátek je den smutku, den ukřižování Ježíše Krista. V tento den se nesmělo prát prádlo, bylo také zakázáno hýbat se zemí. Věřilo se však, že jde o den, kdy se země otvírá a vydává svoje poklady. Takové místo se prý poznalo podle modravého světýlka nebo kvetoucího kapradí. Na Bílou sobotu se zvony vrací z Říma a opět se rozezní. O Velikonoční neděli (Boží hod velikonoční) vrcholí velikonoční svátky a končí půst. V tento den se oslavuje zmrtvýchvstání Ježíše Krista. A nám nejznámější Velikonoční pondělí je dnem, kdy chlapci obchází domy s pomlázkou ozdobenou stuhami a šlehají dívky a ženy, aby byly zdravé, veselé a pilné. Odměnou za pomlázku jsou malovaná vajíčka. Také chodíte rády na pomlázku a barvíte vajíčka?

Pamatujete si, jak se jmenovaly tyto dny v týdnu? Zkuste si je znovu vyjmenovat. A víte, že se na Velikonoce kromě mazance pečou také jidášky? Podle čeho asi získaly svůj název?

Abyste, děti, nemusely jen poslouchat, můžete si pustit velikonoční pohádku z Chaloupky na vršku, kde se setkáte s dvěma uličníky Honzíkem a Martínkem, kteří se právě na Velikonoce chystají. https://www.youtube.com/watch?v=nW7iVeLfuYc

Mezi nejčastější symboly náležící k Velikonocům patří pomlázka, beránek, zajíček, vajíčko. Zkuste si daná slova vytleskat a spočítat, kolik slabik se v nich skrývá. Na jakou hlásku slova začínají a končí? Zkuste vymyslet názvy, které začínají na stejnou hlásku jako tato slova.

Když mluvíme o vajíčku, minulý týden jste si zkoušely tvořit slepičku s kuřátky. Myslíte si, že se kuřátko líhne z vajíčka? Ano, kuřátko se líhne z vajíčka. Jaká zvířátka by se ještě z vajíčka mohla líhnout? Jak je to třeba s kačenkou, kočičkou, hadem, krokodýlem, pejskem nebo rybičkou?

A jakou znáte, děti, koledu? Zkuste si s námi říci tu nejznámější:

Hody, hody, doprovody,

dejte vejce malovaný.

Nedáte – li malovaný,

dejte aspoň bílý,

Slepička vám snese jiný.

 

Abychom si procvičili nejen uši, ale i oči, připravili jsme pro vás několik pracovních listů.

Na prvním pracovním listu (viz příloha Dvojice) najděte dvě stejná vajíčka a shodně je vybarvěte.

Na druhém pracovním listu (viz příloha Vajíčka v ošatce) domalujte slepičce do ošatky vajíčka dle návodu.

Poslední pracovní list se týká posloupnosti děje (viz příloha Posloupnost). Pracovní list je rozdělen na šest částí. Podle čar obrázek rozstříhejte na šest dílů a seřaďte jednotlivé obrázky za sebou tak, jak si myslíte, že se zdobila kraslice. Obrázky poté vybarvěte, dávejte však pozor na to, aby jednotlivé ozdoby na vajíčku měly stejnou barvu. (Tzn. pokud zvolím žluté vajíčko, bude žluté na všech obrázcích. Při volbě např. červených koleček, budou kolečka u dalších kraslic také červená).

Předškoláci, si tyto pracovní listy založí do složky s úkoly, které dostali ve školce. Pokud nemáte možnost pracovní listy vytisknout, poproste rodiče o jejich namalování.

Abychom si také užili trochu zábavy, pojďte si zahrát hru Na slepičku a lišku. Ke hře jsou potřeba alespoň dva hráči. Slepička sedí v hnízdě, obruči (můžete použít cokoli jiného) a hlídá si svá vajíčka (míčky). Sedí v klidu na hnízdě a najednou se kolem začíná plížit liška, která má na vajíčka hroznou chuť a snaží se slepičce vajíčka ukrást. Slepička se ale lišky nesmí dotknout, jinak liška prohrála. Slepička sedí na hnízdě tak, že dítě dřepí a vajíčka (míčky) má pod sebou, aby k nim liška měla přístup. Nesmí se ale hnout z hnízda, nesmí vstávat nebo si na vajíčka úplně sednout. Může pouze používat ruce. Pokud se lišce podaří vajíčka vzít, slepička prohrála. Pokud bude hráčů víc, můžete si libovolně zvýšit počet lišek nebo slepiček. Čím více je hráčů, tím je hra zajímavější a trénuje náš postřeh.

Tvoření

A teď bychom si mohli vyrobit nějakou velikonočn výzdobu. Barvení vajíček známe, někdo umí dokonce i plést pomlázku. Proto jsme zvolili něco jiného a to závěsnou ozdobu například na dveře.


Až půjdete na procházku, ustříhněte si pár proutků z keře. Návod na výrobu této ozdoby je zcela jednoduchý. Proutky zkraťte na stejnou délku a konce svažte provázkem či stuhou. Jako ozdobu jsme zvolili obrázky velikonočních symbolů, jejichž šablony najdete v příloze "Šablony" Obrázky jsme nalepili na mašličku přivázanou na horní a dolní část ozdoby. Je ale jen na vás, zda zvolíte stejné obrázky nebo si na proutky nalepíte třeba jenom vajíčka...popusťte uzdu svoji fantazii a pusťte se do díla.

Pokus

Rádi zkoušíme a poznáváme nové věci. Zkoušeli jste už někdy dělat pokusy s vajíčky. Máme pro vás jeden tip. Pojďme změnit obyčejné vajíčko na "gumové". Schválně, komu se pokus podaří.

K pokusu budete potřebovat sklenici, vejce, ocet a misku nebo víko na zakrytí sklenice.

Postup:
Vejce vložte do sklenice a zalijte octem. Sklenici přikryjte víkem, aby neunikal zápach z octa a pozorujte, co se bude dít. 

Postupně byste měli sledovat na skořápce bublinky a po celém dni by skořápka měla zmizet úplně. Na povrchu vejce zůstane pružná blána, která drží vejce pohromadě - a gumové vejce je na světe. Pozor ale, aby se vám blána neprotrhla a vajíčko nevyteklo ven.

Komu se pokus podařil? Zkuste teď gumové vajíčko položit do misky a posypat solí? Co se s ním stane teď?


Hádanka

Milé děti, tak už víte, kdo je pyšný protiva? Správná odpověď zní páv.

Jako další jsme vybrali snadnou hádanku spojenou s tématem tohoto týdne:

Malý zobáček, žlutá peříčka,
právě se vylíhlo z bílého vajíčka.
Kdo je to?
Dobrý den, 

dobrý den, dneska máme pěkný den. Ruce máme na tleskání a nožičky na dupání. Dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem :-)
Doufám, děti, že jste nezapomněly naši básničku, kterou se zdravíme každé ráno.
Tento týden nás bude doprovázet téma "Mláďátko se narodilo".
Jaká máte doma zvířátka? Máte jedno, dvě nebo více? Bydlí s Vámi doma nebo je máte venku? Jsou ta zvířátka kamarádi? Znáte užitková zvířata? To jsou zvířata, z kterých máme užitek. Máme z nich například mléko, maso, kůži...Dále pak z nich vyrábíme sýr, máslo, jogurt, oblečení. 
Tento týden si zacvičíte, zazpíváte. Budete určitě kreslit a dělat spoustu jiných aktivit.
Pracovní list č. 1
(Budete spojovat mláďátko s maminkou, vytleskáte všechna zvířátka a zkusíte určit první a poslední hlásku ve slově)
Pracovní list č. 2
(Budete hledat stíny zvířat)
Pracovní list č. 3
(Spojíte zvířátka s domečky, kde bydlí)
Pracovní list č. 4
(Počítání, kolik zvířátek je od jednoho druhu, ukaž na ruce)
Pracovní list č. 5
(Pohádka - malované čtení. S rodiči si můžete přečíst pohádku. Číst můžete během dne nebo na spinkání. Na konci pohádky jsou úkoly. Hezkou zábavu)
Pracovní list č. 6
(Cvičení "Včelka")
Pracovní list č. 7
(Zpívání písničky "Kočka leze dírou". Zazpívejte si písničku a pokud máte doma nějaký hudební nástroj, zkuste se doprovodit)
Pracovní list č. 8
(Když jsme si zazpívali všichni písničku o kočičce, můžete si obrázek kočky vykreslit v přiloženém pracovním listu)
Pracovní list č. 9
(Zkuste napodobit zvířecí řeč. Jak dělají zvířata)

Atelier:
1.
Zvířata, která létají, žijí na zemi, plavou
A nyní aktivita, ke které budete potřebovat papír, pastelky a zvířátka, která máte doma. 
Bílý papír si rozdělte na tří části. Nahoru nakreslíte nebe, uprostřed zemi, dole vodu. 
Když budete mít vše nakreslené, umístíte zvířátka správně tak, kde žijí, viz. obrázek. Přeji hezkou zábavu.
Atelier:
2.
Slepička
Přečetli jste si pohádku "O Kohoutkovi a slepičce". Tak si spolu takovou slepičku "nakreslíme". Technika - obtisk.
Budete potřebovat: vodové barvy, fixy, papír, štětec. 
Postup: Ruku si natřete vodovou barvou a obtisknete na papír. Můžete zároveň udělat otisky prstíky, jako malá kuřátka. Až barva zaschne, dokreslíte oči, zobák, nohy. U obrázku si můžete ještě dokreslit pozadí. Přeji pěkné tvoření.



Hádanka

Milé děti,
znáte řešení hádanky? Tento týden byla velmi jednoduchá, a tak určitě každý rozluštil, že se jedná o kravičku. Na další týden jsme vybrali tuto:

Vznešeně si vykračuje,
vějířem se ovívá,
nad jiné se povyšuje
 a je pyšný protiva.

Vývoj pokusu

A jakpak dopadl váš pokus se semínky? Vyklíčila vám a roste z nich rostlinka? U nás se pokus podařil a budeme ho moci využít jako dekoraci blížících se Velikonoc :-)

1.

2.

3.

4.



Milé děti,
minulý týden jsme pozorovali, co se v přírodě mění s příchodem jara. Sluníčko stále více zahřívá zem, a tak můžeme pozorovat více jarních kytiček i zvířátek, která se po zimě probudila nebo která se k nám vrátila z teplých krajů. Vyrostly u vás už jiné jarní kytičky kromě sněženky nebo bledulky? Nebo už kolem vašeho domečku proletěl čáp?

Tento týden nás bude provázet téma "TRAVIČKA ZELENÁ". Travička na jaře získává svou svěží zelenou barvu a pomalu začíná zase růst. Děti, zajímaly jste se někdy o to, jak se rostlinka vlastně vyvíjí? Někdo z vás už určitě zkoušel vysévat semínka do hlíny (ať už to byla semínka kytiček nebo třeba zeleniny). Právě příchod jara se vyznačuje předpěstováním rostlinek, které můžeme mít nejen na okrasu (kytičky), ale můžeme je využít také v kuchyni (zelenina, bylinky...).
Právě z malého semínka, které dáme do hlíny, postupně klíčí rostlinka, která si prorazí cestičku skrz zem, rozvine své lístečky a postupně sílí. Když už je dost silná a velká, začne kvést a pokud kvítek opylují pilné včeličky, dočkáme se i chutných plodů (např. rajče). Semínka z těchto plodů si pak můžeme usušit a další jaro z nich opět předpěstovat rostlinku. Vývoj rostlinky je znázorněn na následujícícm obrázku.

A když mluvíme o vývoji rostliny, pojďme si ukázat pokus, který jsme pro vás připravili. Pro pozorování rostlinek jsme nachystali několik modelů. Volba záleží na vaší chuti a možnostech, které nabízí vaše domácnost.

1. varianta - Klíčení řeřichy : Na talířek nebo misku rozprostřete vatu (můžete použít i obyčejný ubrousek), na ni rozprostřete semínka řeřichy a zalijte vodou. Až vám semínka vyklíčí a rostlinky povyrostou, můžete si jini zpestřit váši svačinku a obložit si jimi třeba namazaný chléb.

2. varianta - Tráva: Pokud nemáte doma semínka řeřichy ani jiné rostlinky, jednoduše si venku vydloubněte kousek trávníku, dejte ho do květináče s hlínou a pozorujte, jestli vám tráva povyroste.

3. varianta - Pšenice: Jestli máte doma pšenici, použijte právě její semínka a pozorujte, jak poroste. Semínka můžete umístit na vatu se stejným postupem jako u řeřichy. (I pšenici je možné využít jako zdroj vitamínů, její klíčky jsou velice zdravé. V tomto případě musíte semínka pořádně propláchnout vodou a zbavit všech nečistot). Semínka můžeme umístit i do hlíny - na tác nebo do květináče dejte zeminu, na ní pšeničná zrna a posypte ji opět slabou vrstvou zeminy. Pokud se vám pokus podaří, budete mít nachystanou ozdobu na Velikonoce ( platí i pro řeřichu).

4. varianta - Klíčení fazole: Pokud nechcete semena fazole vysévat do hlíny, využijte tuto úpravu klíčení a nebudete litovat. Právě na této variantě uvidíte vývoj rostlinky nejlépe. K pokusu budete potřebovat semena fazole, sklenici a kuchyňské utěrky nebo ubrousky. Ubrousky srolujte a vložte do sklenice. Mezi sklenici a ubrousek umístěte fazole a nalijte do sklenice vodu. Ubrousek vodu nasaje a dodá tak vlhkost fazolkám.

Tip: Pokud chcete, aby semínka vyklíčíla rychle, namočte je předem do vody a vyseté je pak zakryjte potravinovou fólií. Semínka nesmí vyschnout, jinak by rostlinka nevyrostla, proto každý den kontrolujte, zda není hlína (vata, ubrousek) suchá.
Přejeme ať se pokus podaří :-)


Další ktivity

Samotný název tématu vybízí k tomu, abychom si zazpívali písničku " Travička zelená". Pojďte si ji tedy zazpívat a pořádně si u ni zatancujte. K tanci posíláme ještě jednu jarní písničku: https://www.youtube.com/watch?v=JEC-LU3qs-k

Grafomotorika:
Když jsme se protáhli, zkusíme si procvičit ještě naše ruce. Pořádně si je protřepte a vyberte si své oblíbené barvičky. V příloze máte obrázek na procvičení psaní. Domalujte dolní oblouček ke květům tulipánů, následně je vybarvěte. Barvičky pak pojmenujte a hledejte předměty stejné barvy ve vašem okolí.  Poproste třeba maminku, aby vám přečetla básničku na tomto pracovním listu:

 Jarních květů velký pán,
 je to přece tulipán.
Červený i žlutý bývá,
okolo se pěkně dívá.


Matematické představy:
Vypracujte pracovní list v příloze. Vaším úkolem je domalovat do rámečku tolik kytiček, kolik vidíte v políčku teček.

Rozvoj prostorové orientace:
Využijte pracovní list (viz příloha). Z papíru si vystřihněte kytičku (můžete použít i cokoli jiného - figurku, kamínek...) a umisťujte ji do tabulky podle pokynů dospělého. Např. "Dej kytičku vedle sluníčka, procvičujeme termíny vpravo, vlevo, nahoře, dole, vedle, mezi vpravo od, vlevo od, pravý dolní roh, levý horní roh...

Tip: Domluvte se s rodiči, sourozenci... a zahrajte si společně hru s naší tabulkou. Každý hráč má svou tabulku a zvolenou fogurku. 1. hráč zvolí obrázek, kolem kterého má 2. hráč umístit svou figurku. Úkolem 1. hráče je uhodnout přesnou polohu figurky protihráče. Ve hře se následně vystřídejte.

Př. 1. hráč: "Dej figurku ke sluníčku"; 2. hráč umístí svou figurku do oblasti kolem sluníčka; 1. hráč pak hádá "Položil jsi figurku POD sluníčko? (nad lístek? vpravo ud sluníčka? atd.

Puzzle květin:
Milé děti, všichni už víme, že na jaře vyrůstají kytičky. Víte ale z čeho se konkrétně jejich tělo skládá? Každá rostlinka má svůj kořen, stonek, listy a květ. Jednotlivé části se mohou ale velmi lišit. Kořen, který se nachází pod zemí může mít také podobu cibule, listy mohou být rovné či vroubkované, mohou vyrůstat přímo ze země nebo jsou napojeny na stonek rostliny a květy mohou být také různorodé. Zkuste jejich odlišnosti pozorovat i na procházkách venku.
Vybarvěte si obrázky květin (viz příloha), rozstříhejte je na 3 díly a zkuste rostlinu znovu poskládat.

Výrobek

A jako poslední činnost jsme si pro vás připravili výrobu květinek. K výrobě budete potřebovat zelený barevný papír, barevný papír na kvítky dle vaší volby, ruličku od toaletního papíru, lepidlo, nůžky, zelenou barvu a štětec. Pokud nemáte barevný papír nebo temperu, nevadí. Papír si jednoduše pomalujte pastelkami.

Z ruličky od toaletního papíru ustřihněte proužek široký cca 2 cm a nabarvěte ho nazeleno. Zelený barevný papír přeložte podélně napůl a rozstřihejte na proužky. Dúležité je však nedostřihnout až do konce, aby se papír nerozpadl. Nechte si od okraje neprostřihnutou část opět minimálně 2 cm. Nerozstřihnutou část papíru slepte lepidlem. Papír pak srolujte a vložte do ustřižené ruličky a slepte je dohromady. Vzniklé lístečky podle potřeby porovnejte.
Z ostatních barevných papírů pak vystřihněte kytičky a nalepte je na lístečky. Tvar a volba barev je pouze na vaší fantazii. Přejeme hodně zábavy.


Hádanka

Milé děti,
řešení předchozí hádanky zní : DATEL

Abychom jenom nehádali a mohli se trochu pobavit, připojujeme ještě odkaz k této hádance: https://www.youtube.com/watch?v=N9q6-P8g2eg

Uhádnete hádanku pro další týden?

Celé týdny trávu žvýká,
aby dala krajáč mléka.
Nepospíchá, má dost času,
rohy nosí pro okrasu.





Hádanka

Milé děti, 
rozluštily jste řešení hádanky? Pravé řešení zní: BLECHA.

Hádanka pro další týden:

Červeně mu svítí hlava,
ťuky, ťuky, ťuk,
telegramy vyklepává
na stoletý dub.

Pozor - důležitá zpráva:
"Dřevo, které postonává,
slavný doktor bez řečí
poklepe a vyléčí."

Milé děti,

téma dalšího týdne: „Příroda se probouzí“

Zima pomalu ustupuje, všímejte si přírody kolem sebe. Pozorujte první jarní kytičky, zpěv ptáků, můžete sledovat typické jarní počasí a všímat si, jaká zvířátka se probouzí ze zimního spánku. Pro tento týden jsme si pro Vás připravili několik úkolů. V příloze najdete inspiraci. Pro činnosti u stolu budete potřebovat papír, vodové/temperové barvy, vidličku, štětec, nůžky. Budete kreslit/ tvořit jarní kytičky - tulipány. Na procházku si vezměte dokument (Jarní procházka) a poproste rodiče, aby jej s Vámi vyplnili. Až se zase setkáme, můžeme si Vaše vyplněné listy prohlédnout.

Atelier: Budete kreslit jarní kytičky – tulipány. Stonky tulipánů nakreslete štětcem. Květy můžete tvořit pomocí vidličky. Tu namočíte do vodových barev nebo temper. Podpořte svou fantazii.

Pokusy: Pro zimu byl typický sníh a led. Poproste rodiče, nalijte do misky vodu a dejte do mrazáku. Druhý den pozorujte, co se s vodou stalo. Řekněte si, jaké skupenství vody ještě znáte.

Manipulační hry: V příloze máte jarní obrázek. Vystřihněte jej a složte puzzle.

Logopedie:

1. Dnes se naučíte básničku.

Jaro

Táta včera na venku
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.

(František Hrubín)

2. Vytleskejte slova: jaro, kytka, sluníčko, tulipán, petrklíč, sněženka, ptáček…zkuste vymyslet další slova, která se pojí s jarem.

Cvičení: Jóga – Jak se zdraví sluníčko

 


Milé děti,
téma tohoto týdne zní "KNIHA, MOJE KAMARÁDKA".
Kniha může být naší kamarádkou v každé chvíli. Někomu se stává kamarádkou až v době, kdy je člověk sám a má omezené kontakty se svým okolím, jako je tomu právě v dněšních dnech. Se svými blízkými určitě listujete nejrůznějšími knížkami, ať už jsou to knihy pohádkové, různé zájmové knihy nebo dokonce encyklopedie.
Zde vám přikládáme pracovní list s pohádkou O Budulínkovi.
Obrázky nejprve rozstříhejte podle vyznačených čar, následně je vybarvěte. Poproste maminku nebo tatínka, aby vám pohádku přečetli a sledujte její děj. Seřazené obrázky pak nalepte na papír. Můžete si je nechat jen nalepené na papíře nebo si z nich vytvořit leporelo a budete tak mít svou vlastní knížku "O Budulínkovi"

Hádanka

Milé děti,
pro zajímavost vám přikládáme jednu hádanku k zamyšlení. Její řešení zveřejníme na konci týdne.

Přeskočí stokrát svoji výšku,
barevná bývá ke hraní.
Komu se vloudí do kožíšku,
nevyhne se drbání.

Výzva pro rodiče a děti

Pojďte si ozvláštnit dny, kdy je mateřská škola uzavřena a pomozte dětem zdokumentovat společné zážitky, které je během této doby zaujaly. Nemusí se jednat o nějaké speciální zážitky, může to být třeba procházka, vaření obědu s maminkou atd. Zda zvolíte dokumentaci pomocí fotografií nebo prostřednictvím namalování obrázku s popiskem, je jen na vás. Knížku pak můžete sešít, svázat nebo např. poskládat do leporela.
Až nám to situace zase dovolí, setkáme se opět ve školce, knížky si společně prohlédneme, vystavíme a děti se budou moci podělit o chvíle, které zažily se svými nejbližšími.

ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:05
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ĉ
Monika Vondrová,
21. 3. 2021 7:08
ą
DVOJICE.jpg
(3573k)
Petra Sobotková,
28. 3. 2021 17:03
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
14. 3. 2021 17:21
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
14. 3. 2021 17:21
ą
Petra Sobotková,
14. 3. 2021 17:21
ĉ
Monika Vondrová,
5. 4. 2021 10:31
ą
Petra Sobotková,
28. 3. 2021 17:03
Ċ
Monika Vondrová,
5. 4. 2021 10:27
ą
Petra Sobotková,
24. 4. 2021 13:04
ą
Petra Sobotková,
14. 3. 2021 17:22
ą
TULIPÁN.jpg
(2847k)
Petra Sobotková,
14. 3. 2021 17:22
ą
Petra Sobotková,
28. 3. 2021 17:03
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
3. 3. 2021 11:48
ą
Petra Sobotková,
3. 3. 2021 11:55
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
9. 3. 2021 15:10
ą
Petra Sobotková,
9. 3. 2021 15:10
ą
Petra Sobotková,
24. 4. 2021 13:04
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
puzzle.jpg
(3973k)
Petra Sobotková,
9. 3. 2021 15:11
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:35
ą
Petra Sobotková,
2. 5. 2021 5:38
ą
Petra Sobotková,
24. 4. 2021 13:04
ą
Šablony.jpg
(3530k)
Petra Sobotková,
28. 3. 2021 17:03
ą
Petra Sobotková,
24. 4. 2021 13:39
Comments